Daisypath Anniversary tickers

Put your link here,. And i will follow your blog!` TQ

Sunday, January 23, 2011

Pulau Impianku!~

Wahhhhhhhhhhhhhhhh kali ni aku nk citer pasal travel pulak,. Walaupun tidak bepeluang nk travel jauh jauh,. tpi aku masih ader impian dan angan angan nk pegi Pulau Redang ni,. Lokasi bulan madu dan rilekss yg best skalik,. Ader la due tige pulau lagik kan,. AKU CINTAKAN LAUT sangttttttttttt!! aku suke bau lumpur die,. pasirr,. bau air masinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn,. Sume la,. salah satu ciptaan ALLAH SWT yg paling indah kt dunie ni,.

Ok geng ni antare tmpt idaman aku nk pegi,. INSYA'ALLAH memang nk pegi sangt salah satu tmpt ni,. sorry la weii bahase becampor,. stended amek dari tenet kannnnnnnnn,. kebanyakkanye aku amek dri tourism mlaysia nyer website!!!~ Cantik tkkkk pulau pulau niiiiiiiiii?? cantik kan,.

Pulau Redang
Pulau Redang, located 45km off the coast of Kuala Terengganu, is the largest of a group of nine protected islands dotting the South China Sea off the Terengganu coast. The island offers crystal clear waters and numerous dive sites for enthusiasts. Sheltered within the Pulau Redang Marine Park, the waters here are rich in marine life. At midday when sun rays penetrate the sea, brilliant hues of coral, anemones and fish can be seen.


  • Pulau Redang adalah pulau yang indah di Malaysia. Dengan di kurniakan pasir putih lagi halus dan bersih, air yang jernih, warni-warni hidupan terumbu karang, ikan beraneka jenis dan warna, sudah pasti akan tersemak diingatan pengunjung untuk datang lagi.
  • Pulau yang hanya terletak 45km dari pantai Kuala Terengganu sebenarnya adalah pulau terbesar daripada pulau-pulau yang ada di Terengganu. Namun pengunjung harus mengetahui waktu dan bulan yang sesuai untuk pergi ke pulau ini. Antara bulan terbaik untuk ke pulau ini ialah bulan April dan Oktober.


  • Lihatlah betapa indah pemandangan dari arah atas.
  • Setibanya anda di Pulau Redang, terutama pengemar menyelam, di Pulau Redang terdapat 5 tempat menyelam yang mengkagumkan, iaitu Tanjung Lang, Tanjong Tokong, Tanjong Gua Kawah, Pasir Panjang dan Batu Mak Cantek.
  • Perairan sekitar pulau terdapat bangkai kapal karam semasa perang dunia ke-II iaitu HMS Prince of Welsh dan HMS Repulse.


  • Hendak ke pulau ini hanya mengambil masa 1 jam dengan bot laju dari jetty Marang.
  • Antara tempat menginap dan restoran yang ada di pulau ini iaitu AyuMayang Redang Island Resort, Berjaya Redang Beach Resort, Bahtera Redang Resort, Laguna Redang Island Resort dan Coral Redang Island Resort.


Pulau Tioman
Pulau Tioman merupakan destinasi percutian yang paling mempesona di Laut China Selatan, terletak kira-kira 56km dari pantai negeri Pahang. Tersohor sebagai salah sebuah destinasi percutian pulau yang terhebat di dunia, Pulau Tioman pernah menjadi lokasi penggambaran filem muzikal Hollywood, 'South Pacific' pada tahun 1959.
Menurut cerita legenda, pulau ini merupakan tempat tinggal puteri naga dongengan. Perairan yang suam dan jarak penglihatan yang tinggi di bawah laut menjadikan Pulau Tioman destinasi popular di kalangan penyelam.
Saksikan pemandangan yang mengagumkan termasuk karang lembut Gorgonian, karang Staghorn, 'nudibranch' dan pelbagai bentuk hidupan laut yang indah. Penyelam berpeluang berenang di sisi ikan Napoleon Wrasse yang besar, ikan Golden Striped Trevally, Bumphead Parrotfish dan kumpulan ikan Fusiliers.
Terdapat beberapa buah perkampungan di sepanjang pantai di sekeliling pulau ini, antaranya Kampung Salang, Tekek, Genting, Paya dan Juara.
Setiap kampung menawarkan suasana yang berbeza dan unik. Kawasan pedalaman Pulau Tioman yang berhutan juga menjadi tempat tinggal pelbagai jenis tumbuhan dan haiwan kecil termasuk rama-rama, mengkarung, rusa dan monyet.
Tumbuhan dan haiwan liar yang terdapat di Pulau Tioman juga pernah dipaparkan di dalam dokumentari National Geographic. Formasi batu granit yang membentuk pulau ini menjadikannya lokasi yang hebat untuk aktiviti memanjat batu.
Bagi mereka yang lebih berani, boleh mencuba memanjat tebing Gunung Nenek Semukut (juga bergelar Dragon's Horns). Berjaya Tioman Beach, Golf & Spa Resort menawarkan tempat penginapan yang mewah, berlatarbelakangkan pemandangan bukit-bukau yang beralun.



















Pulau Pangkor
Pulau Pangkor terletak di Pantai Barat Semenanjung, di dalam negeri Perak Bumi Bertuah. Ia merupakan pusat pelancongan utama di negeri Perak sedang dimajukan sebagai pusat pelancongan bertaraf antarabangsa.
Dari Kuala Lumpur anda boleh memandu melalui lebuhraya PLUS ke Ipoh dan seterusnya ke Lumut. Terdapat perkhidmatan bas ekspres KL-Lumut-KL sepanjang hari. Dari Lumut anda akan menaiki feri ke Jeti Pangkor. Dari jeti anda akan dibawa ke resort pilihan anda sama ada di Pasir Bogak atau di Teluk Nipah dengan teksi (van). Anda juga boleh menaiki penerbangan Berjaya Air terus dari Kuala Lumpur untuk mendarat di Teluk Dalam.

Pangkor Island / Pulau Pangkor


Pangkor Island / Pulau Pangkor

Pangkor Island / Pulau Pangkor

Pangkor Island / Pulau Pangkor


Pulau Langkawi
Langkawi adalah gugusan 99 buah pulau yang terletak di luar pesisiran pantai Kedah. Ia sebuah pulau legenda yang penuh misteri, selain pusat pelancongan bertaraf antarabangsa dunia. Tanyalah sesiapa saja di pulau ini, tentang kisah seorang wanita cantik bernama Mahsuri. Anda akan mendengar kisah cinta, cemburu, dan sumpah yang diletakkan ke atas pulau ini selama tujuh keturunan.
Nikmati keindahan alam semulajadi serta ketenangan landskap padi di sini dengan memandu di seluruh pulau ini.
Anda juga boleh melawat Padang Beras Terbakar, Telaga Air Panas, Telaga Tujuh, dan Pantai Pasir Hitam. Terdapat juga lawatan menggunakan bot ke Tasik Dayang Bunting, Gua Cerita dan Gua Langsir.
Anda juga boleh melawat Padang Beras Terbakar, Telaga Air Panas, Telaga Tujuh, dan Pantai Pasir Hitam. Terdapat juga lawatan menggunakan bot ke Tasik Dayang Bunting, Gua Cerita dan Gua Langsir.
Jika anda seorang yang gemar cabaran yang lasak, anda boleh juga menjelajah kawasan hutan di Langkawi, menaiki bot mengelilingi kawasan paya bakau, menyelam, atau bermain golf di pusat peranginan bertaraf lima bintang di pulau ini.


Tasik Dayang Bunting








Pulau Perhentian
Pulau Perhentian, meaning 'stopover island', is not to be missed. Situated 21km off the coast of Terengganu, it consists of the islands of Pulau Perhentian Besar and Pulau Perhentian Kecil. Covered by unspoilt jungle, windswept palms, powdery white beaches and surrounded by sapphire blue waters, Pulau Perhentian is a sanctuary for fishermen, migratory birds and of course, discerning holiday-makers.


Pulau Perhentian, meaning 'stopover island', is not to be missed. Situated 21km off the coast of Terengganu, it consists of the islands of Pulau Perhentian Besar and Pulau Perhentian Kecil. Covered by unspoilt jungle, windswept palms, powdery white beaches and surrounded by sapphire blue waters, Pulau Perhentian is a sanctuary for fishermen, migratory birds and of course, discerning holiday-makers.
Located just off the edge of the Pulau Redang Marine Park, Perhentian's coral-fringed waters have excellent underwater seascapes for snorkelling and scuba diving.
Arrangements can also be made for island cruises, and boats can be hired to go exploring for private bays and secluded coves. A trip to these tropical islands is also a must for those who enjoy windsurfing, sailing, canoeing and deep-sea fishing.
Of the two islands, Pulau Perhentian Kecil is more geared towards backpackers. Here, you'll find a wide range of budget options for both food and accommodation.
Pulau Perhentian Besar, on the other hand, is more developed and therefore offers better facilities. Nevertheless, there are chalets, dormitories and campsites on both islands.


 


 

No comments:

Post a Comment