Put your link here,. And i will follow your blog!` TQ

Tuesday, November 30, 2010

Jenis jenis berry!~






Inilah Jenis-Jenis Buah Berry

Dunia ini dikaruniai Tuhan dengan begitu banyak ciptaan tumbuh-tumbuhan. Salah satu tumbuhan yang buahnya menjadi sumber makanan manusia adalah tumbuhan dengan kata ‘berry’ di belakang namanya. Ada berapa ‘berry’ sebenarnya di dunia ini?


1.Bilberry:

Bilberry yang bernama latin Vaccinium sp., banyak tumbuh liar pada tanah lembab dan sedikit asam di daerah subtropis yang terletak di 23,5° - 66,6° LU utamanya seperti di Inggris, Irlandia, Skotlandia, Wales, Skandinavia, Polandia, Austria, Swiss, dan Russia. Bilberry berwarna biru tua kehitaman dengan daging buah merah atau ungu berasa manis. Umumnya diameter Bilberry 5 – 8 mm. Sebagai tumbuhan liar, maka setiap orang dapat memetik Bilberry untuk keperluan dimakan langsung ataupun dibuat selai, kue, atau jus. Selain itu, Bilberry yang kaya akan kandungan pigmen anthocyanin sudah diteliti untuk tujuan pengubatan seperti pengubatan mata, jantung dan kanser.

2.Blackberry:

Blackberry yang memiliki nama latin Rubus sp., tumbuh di belahan bumi utara tidak hanya di tanah subur bahkan di tanah yang kurang subur, utamanya di wilayah subtropis seperti Amerika Utara dan Eropa. Sesungguhnya Blackberry merupakan kumpulan buah (etaerio) yang menempel satu sama lain seperti bergerombol berwarna hitam atau ungu tua, manis rasanya dengan panjang sekitar 130 mm. Budaya Blackberry yang terkenal adalah di Oregon, Amerika Serikat untuk pelbagai keperluan seperti buah pencuci mulut, selai, anggur dan bahan pembuat kuih. Blackberry kaya akan antioxidant berjenis polyphenol mahupun omega 3 yang baik menangkal radikal bebas dalam tubuh untuk pencegahan kanser, jantung koroner mahupun stroke.

3.Blueberry:

Blueberry yang masih termasuk keluarga Vaccinium memiliki nama sub keluarga lebih spesifik yaitu Cyannococcus, berasal dari Amerika Utara dan dapat tumbuh di area sub tropis. Untuk membezakan dengan Billberry atau Huckleberry maka meskipun juga berasa manis, buah Blueberry masak isinya berwarna putih atau kehijauan sedangkan Billberry atau Huckleberry isi buahnya berwarna ungu semua. Hal lain yang membezakan adalah Blueberry berbuah dalam kelompok (cluster) sedangkan Bilberry hanya satu atau dua pada satu tangkainya. Ukuran Blueberry antara 5 – 16 mm dengan adanya bentuk seperti mahkota di ujung buahnya. Meskipun berasal dari Amerika Utara, Blackberry sudah dibudayakan di Australia, New Zealand dan negara-negara Amerika Selatan. Negara bagian Maine, Amerika Serikat merupakan produsen Blueberry terbesar di dunia. Blueberry digunakan sebagai buah pencuci mulut, jus, selai, berbagai kuih dan jelly. Berdasarkan penelitian terakhir pada Bluebery, kandungan antioxidant polyphenol dan anthocyanin yang kaya mampu mencegah perkembangan kanser, jantung koroner dan stroke.

4.Cranberry:

Cranberry termasuk tumbuhan semak yang juga termasuk keluarga Vaccinium yang menggunakan nama latin Oxycoccos sebagai nama sub keluarganya. Nama Cranberry diambil dari nama burung Crane yang bentuk leher dan kepalanya seperti kelopak bunga Cranberry. Tanaman ini tumbuh di tanah lembab sedikit asam yang banyak tersebar di bumi belahan utara. Diameter buah Cranberry berkisar 6 – 18 mm, apabila masak berwarna merah dan berasa keasaman. Amerika Serikat merupakan produsen Cranberry terbesar di dunia dengan pasokan terbesar datang dari negara bagian Wisconsin. Budidaya Cranberry juga dilakukan di Chile, negara-negara Balkan dan Eropa Timur. Cranberry banyak digunakan sebagai sos makanan, jus dan manisan, ada juga yang membuatnya sebagai pencuci mulut. Selain mengandung antioxidant polyphenol, Cranberry juga mengandung alkaloids semisal anthocyanidin, cyanidin, peonidin dan quercetin yang berguna mencegah kancer. Jus Cranberry juga dipercaya dapat mencegah formasi batu ginjal.

5.Dewberry:

Dewberry merupakan tumbuhan yang berkeluarga dekat dengan Blackberry dan Raspberry. Tumbuhan ini banyak dijumpai di bumi belahan utara dan nama latin keluarganya adalah Rubus, sedangkan Eubatus dipakai sebagai nama sub keluarga. Buah Dewberry mirip dengan Raspberry iaitu bulat kecil bergerombol dengan diameter antara 15 – 20 mm, hanya warnanya bukannya merah tetapi ungu kehitaman. Berbeza dengan Blackberry yang dapat tumbuh menjalar tegak, Dewberry tumbuh menjalar di permukaan tanah kerana tidak memiliki dahan yang kuat untuk posisi vertikal menahan berat tumbuhan. Buah Dewberry rasanya manis, sering dibuat selai dan daunnya juga dapat digunakan menjadi teh. Dewberry belum dibudidayakan sehingga masih dianggap sebagai tumbuhan liar yang buahnya dapat dipetik siapa saja.

6.Huckleberry:

Huckleberry adalah nama yang populer di Amerika Serikat khususnya di negara bagian Idaho untuk tumbuhan yang juga termasuk keluarga Vaccinium atau keluarga Gaylussacia. Tanaman ini tumbuh baik di tanah keasaman dan lembab. Buah tanaman Huckleberry umumnya dapat dimakan, berdiameter sekitar 5 mm dan bergerombol rata-rata 10 buah pada satu tangkai. Warna buah berbeza sesuai jenis tanamannya berkisar dari merah cerah, ungu tua hingga biru. Rasa buah Huckleberry beragam mulai dari asam hingga manis dengan flavor seperti Blueberry terutama varietas yang buahnya berwarna biru atau ungu.

7.Lingonberry:

Lingonberry yang berasal dari kata Swedia : Lingon adalah tanaman dari jenis Vaccinium vitis-idaea yang mempunyai beberapa nama lain iaitu Cowberry, Foxberry dan Redberry. Tumbuhan ini hidup pada tanah berjenis asam dan lembab di daerah boreal belahan bumi utara yaitu Eropa terutama populer di Swedia dan Amerika Utara yang beriklim subartik. Tanaman ini belum dibudidayakan jadi masih dipandang sebagai tanaman liar sehingga buahnya dapat dipetik orang banyak. Rasa buah Lingoberry umumnya asam sehingga perlu dimasak dan diberi gula agar rasanya manis dalam bentuk selai, jus atau sirup. Buah Lingoberry mengandung banyak asam organik serta beberapa vitamin seperti Vitamin C, Vitamin A, dan Vitamin B (B1, B2 , dan B3).

8.Mulberry:

Mulberry merupakan tanaman pohon yang berbeza dari berry kebanyakan yang merupakan tanaman semak. Tinggi pohon Mulberry sekitar 10-15 meter dan hidup di area subtropik di Afrika, Asia dan Amerika. Mulberry atau yang dikenal juga dengan nama Murbai adalah tanaman dari keluarga Moraceae berjenis Morus. Beberapa jenis Mulberry adalah Morus alba di daerah Asia Timur, Morus mesozygia di Afrika Selatan dan Tengah, Morus rubra di Amerika Utara, serta Morus insignis di Amerika Selatan. Buah Mulberry merupakan buah jamak yang bergerombol dengan panjang 2 – 3 cm berwarna ungu tua hingga hitam saat masak serta berasa manis. Mulberry sudah banyak dibudayakan tidak hanya untuk diambil buahnya sebagai selai, minuman dan bahan kue tetapi juga daunnya sebagai makanan ulat sutra (Bombyx mori). Kandungan anthocyanin dalam Mulberry ternyata banyak manfaatnya bagi kesihatan dengan fungsi sebagai antioxidant.

9.Raspberry:

Raspberry adalah tanaman semak yang dapat tumbuh di berbagai area di dunia. Nama keluarga tanaman ini adalah Rubus. Jenis Raspberry yang dibudidayakan secara komersial adalah yang buahnya berwarna merah (Rubus strigosus) dan hitam (Rubus occidentalis). Untuk menghasilkan rasa yang baru maka tanaman Raspberry disilangkan dengan tanaman Blackberry dan diberi nama Tayberry. Buah Raspberry yang matang berwarna merah, hitam, ungu atau kuning keemasan sepenuhnya tergantung jenisnya dan rasanya manis. Berbeda dengan berry lainnya, buah Raspberry memiliki rongga di tengah setelah diambil tangkainya dengan berat sekitar 4 g/buah. Pemanfaatan Raspberry adalah untuk selai, buah segar dan jus. Selain itu Raspberry juga banyak mengandung Vitamin C, polyphenol antioxidant serta anthocyanin yang bermanfaat bagi kesihatan manusia.

10.Strawberry:
 
Strawberry merupakan berry yang paling terkenal dari semua berry dan termasuk tanaman semak yang nama keluarganya adalah Fragaria. Nama Strawberry diduga berasal dari kata Straw dalam bahasa Inggris yang menunjuk praktek pemberian jerami sebagai mulsa pada tempat tumbuh tanaman ini agar tidak busuk. Sedangkan nama latin Fragraria menunjuk pada kata fragran yang bererti aroma kerana buah tanaman ini beraroma. Tanaman ini sudah dibudayakan secara luas di area subtropik berbagai belahan bumi. Melalui persilangan jenis tanaman ini dihasilkan berbagai jenis Strawberry baik dari ukuran, warna, bentuk dan rasanya. Sebagai contoh, Strawberry jenis Fragaria virginiana dari Amerika Utara dikenal dengan aromanya yang baik sedangkan jenis Fragaria chiloensis dari Chili dikenal dengan ukurannya yang besar. Pemanfaatan buah ini sangat luas baik langsung dimakan sebagai buah segar mahupun diolah menjadi berbagai bahan makanan seperti kue, ais krim, roti, selai, jus, atau flavor makanan lainnya. Buah Strawberry adalah sumber terbaik flavonoid dan Vitamin C yang bermanfaat bagi kesihatan manusia.

11.Goji berry:

Goji Berry adalah nama Cina untuk ini berry yang popular di Tokyo. Makanan kesihatan kerana banyaknya manfaat kesihatan. Boleh dikatakan Goji berries adalah pusat kekuatan nutrisi. Goji Berry mengandung 18 asam amino, 22 mineral, serta 11 zat penting lainnya. Salah satu daripadanya banyak manfaat buah goji adalah liver perlindungan dan potensi untuk melawan kancer.
Sama seperti buah berry lainnya penggunaan Goji berry paling banyak adalah pada selai.

What i want!!

Salam geng's,.
Semoge hri anda di sinar dengan kebrkatan dari Allah swt,.!~


Hurm,. korang ,YES 2010 dah start ni (YEAR END SALES 2010) tak pi sopping ker??Huhhhhhhhhhhhhhh sape yg masyuk and kaki sopping tu kan kompom punyee pueh ati jp lagi,. sume harge barng boleh di katekan sangt murh,. Lagi lagi yg berjename laur negare kan kan,.

Tak kesah la,. selagi mmpu beli la,.alang alang dah murah ni kan,. bukn selalu,.untuk diri sendri jugak,.!~


Hurm,. sebarnye aku pon ader la satu due brng nk beli untuk diri sendiri,. aku rase patot hadiah kan diri sendiri dngn ape yg bkenann kan,. and bukn untuk hri biase,. yg ni untuk HARI AKU nnti! nk beli untuk pakai pakai hari bese tk mmpu plak la kn,. Huhuuhuhu,.saje kasik gempak skit,. n nk puas kan hti,.

Hurm,. aku minat sangt dengn CHANEL,.  tu la jename luar yg selalu aku idam idamkan,. tpi stended la rat rat sume,. Pk 100 kali aku nk kuar duit,.




Ha,. di lemma!~

Misi mustahil ni,. chaiyokkkkkk!
wahahahahaaa

Saturday, November 27, 2010

Famous quote!



What a grand thing, to be loved!
What a grander thing still, to love!
~*~*~
Love comforteth like sunshine after rain.
~*~*~
One word frees us of all the weight and pain of life:
that word is love.
~*~*~
You don't marry someone you can live with,
you marry the person who you cannot live without.
 ~*~*~
There is no remedy for love but to love more.
 ~*~*~
Love bears all things, believes all things,
hopes all things, endures all things.
~*~*~
Grow old along with me
the best is yet to be.
 ~*~*~
Love is patient, love is kind.
It does not envy, it does not boast,
it is not proud.
It is not rude, it is not self-seeking,
it is not easily angered,
it keeps no record of wrongs.
Love does not delight in evil
but rejoices with the truth.
It always protects, always trusts,
always hopes, always perseveres.
Love never fails.
 ~*~*~

Love: A fruit always in season.
~*~*~
Who knows where the road will lead us
Only a fool would say,
But if you let me love you
I'm sure to love you all the way.
~*~*~
We all want to fall in love. Why?
Because that experience makes us feel completely alive,
where every sense is heightened,
and every emotion is magnified.
Our everyday reality is shattered
and we are flung into the heavens.
It may only last a moment, an hour, or an afternoon,
but that doesn't diminish its value,
because we are left with memories
that we treasure for the rest of our lives.
 ~*~*~
Friendship doubles your joys, and divides your sorrows.
 ~*~*~
A friend is someone who reaches out for your hand...
and touches your heart.
~*~*~
Many people will walk in
and out of your life,
but only true friends will leave
footprints in your heart.
  ~*~*~
A friend is like a four leaf clover,
hard to find but lucky to have.
 ~*~*~
 A friend is someone who walks in
when the whole world has walked out.
 ~*~*~
 Side by side or miles apart,
good friends are always
close to the heart.
 ~*~*~
A true friend is someone who thinks that you are a good egg
even though he knows that you are slightly cracked.
 ~*~*~
 The past cannot be changed,
the future is still in your power.
 ~*~*~
 A champion is someone who gets up,
even when he can't.
  ~*~*~
The only place where dreams are impossible
is in your own mind.
 ~*~*~
 As you travel through life,
your dreams will guide you,
determination will get you there,
and love will provide the greatest scenery of all.

Thursday, November 25, 2010

Sememang mcam tu,! jadi bertabahla wahai aku!

Saye sudah beberape kali merase seperti sekarang ini,. Merasa ape? perasaan yang seperti inginkan sesuatu tetapi saye tidak boleh mendapatkan,. Urmm bukn tidak boleh tetapi lebih tepat tidak berkelayakan sebab ade yng lagi penting yg perlu saye berikan perhatian,.  Hati saye meronte juge tapi cepat cepat saye beristighfar,. sebb saye tk nak lalai dan ikotkan kate hati,. 

Ape yg saye lakukan sekarng adelah,peliknye biler tefikir saye cume senyum dan dalm hati saye berkata bile la saye akan dpt ape yg saye inginkan? Dan kadang takungan air mate saye hampir menitis,. Untuk tidak mmbiarkan diri saye di buai perasaan yng meronte ini saye selalu cept2 buat pekare pekare lain,. mcam dengr lagu smbil sumbat tinger bukk volume kuat kuat,. Jlan jalan atau mengambil ape saje bahan bacaan,. Tetapi perasaan meronte itu berulang setiap kali,. Ade satu saat yg saye kalah,lntas menngis seperti ank kecil,.

Hati saye kdang kdang terdetik satu perasaan cemburu meliht mereke yg sngt mudah mendaptkan ape yg di inginkan,. Arghhhh mungkin belom masenye dan tiade lagi rezeki untuk saye,. saye berusehe sebrnye sikit pon jrng saye mengeloh walaopon saye terase ingin rebah pade satu satu mase,. tapi masih hampe,masih tidak cukop..:) lihat skarng saye masih boleh senyum kan? Kenape la saye menjadi seorng manusie yang masih tidak cukop dengan ape yg ader,. tamak? sifatnye manusie sememang mcm tu kan,.?


Arghhhh Allah simpan sumenye,. perjalann hidup saye,. rezeki saye,. semunye,.!~



BRTABAHLAH WAHAI SAYE!!!!


Music is the food for the love of heart!



Meals are the food for the body;
Knowledge is the food for the mind;
Meditation is the food for the spirit;
Music is the food for the love of heart;
Dreams are the food for the consciousness;
Prayer is the food for the Almighty;
Love is the food for the living heart;
Thoughts are the food for the brain;
Colourful ink is the food for the pen;
Ideas are the food for the stories;
Truth is the food for the will;
Sun’s energy is the food for the plants;
Plants are the food for the living beings;
But one man’s food is another man’s poison!

Thursday, November 18, 2010

Laki yg pangai BANGAU nk test market!!!

 Kadang kadang lelaki ni kan,. bukn kadang2 kot,jrang jarang,. lelaki ni kan takde reason atau alsan yang kuat sebrnye tau untuk mncarik pmpuan lain,. tapi saje jer nak menggatal menggeletis pentingkan ego diri sendri saje nk test market nk try betine lain,. aku pon tk paham laa,. dorng tu tak tau ke care dorang tu akan melukekan hati pasangan dorang,.?!~ ker tau sebrnye tapi memang ptngkan diri,bebuat takde ati dan perasaan hanye untuk puaskan hti dengn nk try pmpuan len,. kan kan?!~ Laku sngt dah ker? hemsem sangt ker? baik sangt dh ker? apsal dengn pasangan sendiri tak membaikkan diri,tak menCARINGkan diri pade pasangan?kan itu lebih bagus,. lebih buatkan pasangan rase di hargai,. Ni tak,, dengn puan lain amboiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bukan main lagik ni,pijak sebut pon tk mmpos!!! dengn pasangan sendiri buat mcam pengesat kaki,. time kotor kaki kesat,. time dh bersih pi pijakkk carik lain!!

Kekdang puan yg di ayat tu tk layan pon,. buat tk endah jer,. tpi si laki ni plakkkkkkkk dh merenyammm!! selagi tk dpt ,.selagi tulaaa,. Yerlaa kemudahan bukn main bnyk skang ni kan,. takot kantoi gmail,pesbuk,.,. masih ader lagik ym etc tu kan,. webcam la bagai,. so senng nk menggelinjit kan *********,.


Cube,. kite sang puan ni buat mcam tu,.?!~ mudah ajer nk melabelkan kiter sebagai PMPUAN JALANG,SUNDAL, blaaaa blaaaaaa dot dot etc,. yg pastinyer label tu tk baik,. owhh pndai plak sakit ati,. pndai plakkk nk cemburu dan sebagainye,. tpi biler diri sendri buat tk sedar diri plak,. boleh plak kan?!~ Jngan ko pk ko begelar laki,. ko ader kuota bebini 4,. ikot sedap kotek ko jer nk mengKABARETkan diri try ayat puan lain kan,. tak kire la aper niat ko sekalipon,ko ttp dh melukekan pasangan ko,. tau tak?!~


Sedarlaa diri wahai laki-lai yang bergolongan seperti ini,anda mempunya 9 akal,.. cukop bnyak nikmat akal yang ALLAH SWT kurniakan tpi jngn jadikan akal anda yg bnyk tu buatkan anda hilang akal,.. dan sentiase mencari akal untuk melukekan pasangan anda! INGAT!!! anda tidak berhak same sekali untuk mengakal akal kan ppuan,. Pmpuan ader cume 1 akal saje,. dan itu aderlah pelengkap untuk 9 akal anda itu supaye menjadik sempurne,. sempurne dan adil dunie dan akhirat yer wahai laki sekelian! 


So tolongla,!!! tolonglaa wahai laki yang diturunkan,yg diamanahkan oleh ALLAH SWT untuk mnjdik peneman ppuan,mnjdi pembimbing yer,. tolong bertindak ADIL untuk pasangn anda yer di donia nan fana ini,. kalao anda betul2 mampu,betul2 cukop bekalan akhirat,. dan mengayat ppuan lain kerana ALLAH SWT,.yer silekan,. silekanlaaa berbuat demikian,. dan harus di ingat jika anda hanye mengetest market cume kerane nafsu syawat anda yang merenyam tu,.. pade suatu hri nnti sesungguhnye ALLAH akan menarik balik nikmat besar iaitu PMPUAN dalam hidop anda!! 


KARMA!!!


*ps; 
- semakin aku cube mmperbaiki diri,semakin aku di lempar dengn ujian ALLAH,. semakin sabar aku di uji!
- Sentiase dengn moto moto idop aku WHAT GOES AROUND,COMES AROUND!
-Kanak2 bwh umo tk di benarkan mmbace entry saye yng ini,. tk sesuai sebb banyk perkataan XXXXtetttttttttttt





Monday, November 15, 2010

Gigi oh gigi( Entry ini mungkin akan meloyekan tekk anda)

Hai geng's,.!~ wuhuuuuuuuuuuuuuu tetibe tringat nak masukkan entry pasal gigi ni,. Mengenai gigi aku yang dah semakin UZUR,. akakaaa teruk,. bukn teruk rosak ok,tidakk same sekali!! ni pasal  gigi berubah menjadi kuning akibat caffein atau menjadi tunggang tebalik! Tunggang tebalik maksudnye mcam gigi senget, dan tekeluar dari landan yang sepatonye,. wahhhhhhhhhhhhhhhhhhahaha sebb aper tau?? sebab ader gigi baru tumbuh,.mcam gigi aku ni, barisan bawah kiri dan kanan tumbuh geraham baru,. barisan atas pon same,. kiri kanan,. so dah bape kali gerham aku bengkak sebab tk cukop tmpat nk kuar,.kaur separuh jer gigi tu.,.Nak cabut baru lagi,.takut ader effect jer nanti.. Nak gosok gigi punye la susah,sampai bedarah darah dan pecah pecah dinding pipi aku!~

Hurm,.so sekarang ni aku fikir nak cabut tpi tunggu dulu la sebab gigi ni baru jer lagi,sakit pulak tu,. cume aku nk ,putih kan gigi ni ajer,. Nak pasang pendakap aku dah tney dah,mahal la,.. tk mampu dowh.. So care pemulaan adelah menjage kebersihan gigi aku ni,. sekarang ni aku tengah google search care care nak menjage nye,. bagi kuat bersih dan putih.,.Jap ekkk




Petua Memutih & Menguatkan Gigi – Halia

 Ambil sepotong halia dan sesudu garam kasar, tumbuk sehingga lumat. Tambahkan sedikit air dan bancuh hingga sebati. Kumur dengan air bancuhan ini setiap kali selepas menggosok gigi sebelum masuk tidur.


Amalakan setiap hari. Gigi anda bukan sahaja akan putih dan kuat malah mulut anda akan berbau wangi.







Ok geng,.aku dah dapat satu dah petue ni senang ajer,!~ tak mahal pon ok,. so akan buat eksperimen malam ni,. I'LL TRY!!! go go go kiki,.. go,. 

So kalao anda nak cube pon boleh jugak,. sebab masalah gigi tunggang langgang tu tk boleh buat aper dah la,. yerlaanak pakai pendakap tak mmpu,.ni jerlaa mampu ushe untuk putih dan bagi gigi nmpk bersaih and cantik

Sangt tidak cantik kan??!~

Berterabur,.nampk tak?!~


Chowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!~

Plan: Hari Raya Korban

Salam geng's,.!~

Monday yang blues pade sesape yang semalam cuti khennnnnnnnnnnnnnnn?!~wuhuhuuhuu

Sajer nk masukkan entry gatal dalam ni,.sempena AIDILADHA yang bakal tiba pade 17th November 2010(Rabu)  ni kan,.!` Aper perancangan korang,.?!~ Yang pasti persediaan korng tak la segempak hari raye,. betul tk? Biase biase ajer kan,. kan kan,.Same seperti sy la kan,.

Yang pastu ketupat,kuah kacang,rendang ayan,kari ayam,. ,akan aderla,. itu menu biase pade Hari Raya Haji ni,. buat aper grand grand,.jnji biler orang datang rumah ader makanan nak di jamu,..

Baju raye tk payah,.pakai yang lame. Bukan pegi mane pon,dok rumah pakai untuk satu hari jer kan.
Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban! Aper pengorbanan korang sume?!~ jngn tanye pengorbanan orang pade korng,.pengorbanan korang pader orng?!` lebih afdhol pade ibu bapa korang la?!`
kat bawah ni aku amek dri blog ustaz ni,.Selamat membace dan menghayati nyer iyer !~




 
MENGHAYATI HARI RAYA KORBAN oleh Ustaz Syed Hasan Alatas
 

'IDUL ADHA disebut juga sebagai Hari Raya Korban ataupun Hari Raya
Haji. Pada Hari Raya Haji  ramai ummat Islam yang mampu menyembelih korban untuk dibagi-bagikan kepada fakir miskin. Ramai juga ummat Islam yang mencukupi syarat, menunaikan Ibadah Haji ke Baitullahilharam. Semangat pengorbanan yang telah dibuktikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dilanjutkan pula oleh ummat Islam untuk membantu mereka yang susah.
Jika sifat suka berkorban ini meresap ke jiwa seluruh ummat Islam Isya-Allah akan ujud ketenangan dan kedamainan dalam masyarakat dan akan dekatlah jurang yang memisahkan antara yang kaya dengan yang miskin, antara yang kuat dengan yang lemah, antara penguasa dengan rakyat biasa.
Mereka yang kaya mengorbankan sebahagian daripada hartanya untuk membantu mereka yang didalam kesusahan, seperti yang biasa dialami oleh fakir miskin, yatim piatu ataupun sesiapa yang memerlukan pertulungan. Mereka yang telah menerima bantuan sepatutnya mensyukurinya dan berusaha dengan sekuat tenaga tidak hanya bergantung kepada pemberian orang, Rasullah s.a.w.telah mengingatkan bahwa:
"Tangan diatas lebih baik daripada tangan dibawah".
Oleh karena itu perlulah kita bekerja keras untuk meningkatkan taraf kehidupan kita. Jika kita rajin berusaha, seperti mengolah (mengerjakan) tanah yang terbiar, menanam berbagai tanaman, memelihara hewan ternak, memilihara ikan dan sebagainya Insya-Allah disatu masa taraf kehidupan kita akan berubah kepada yang lebih baik.
Ibadah Haji ialah ibadah yang diwajibkan kepada mereka yang mampu mengerjakan sekali seumur hidup, Allah s.w.t.berfirman yang maksudnya: 
"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, karena rezeki yang Allah telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan orang yang sengsara dan fakir."(Qur'an. S.al-Hajj:27-28)
 
Sungguh besar menafaat yang akan diperoleh mereka yang mendapat kesempatan menunaikan ibadah haji, antaranya, Insya-Allah akan terjalin perasaan ukhuwah Islamiah sedunia, menanamkan rasa persamaan, mendidik rohani dan jasmani kita supaya tabah dan sabar menghadapi cobaan. Dapat melihat sendiri tempat tempat sejarah Nabi Ibrahim dan Ismail, tempat bersejarah ketika Rasulallah s.a.w. dan sahabat berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan dan mengajak manusia kejalan yang benar jalan yang diredhai Allah s.w.t. yang terkandung dalam Islam.
Mereka yang datang menunaikan ibadah haji terdiri daripada berbagai bangsa yang datang dari segenap penjuru dunia, dengan demikian kita saling berkenalan dan dapat mempelajari adat manusia dari berbagai bangsa dan suku puak. 
Berbagai kesukaran dari mula mempersiapkan perbelanjaan untuk yang pergi dan untuk yang ditinggalkan. Kesukaran dalam perjalanan, kesukaran menghadapi berbagai ragam manusia, kesukaran cuaca yang berbeda dari tempat asal kita, dan sebagainya, semua itu akan membentuk diri dan peribadi kita menjadi manusia yang sabar dan tabah menghadapi cubaan hidup.
Kita berdo'a kepada Allah s.w.t. semoga diampuninya segala dosa-dosa kita selama masa yang lalu, baik dosa yang mungkin kita telah lakukan terhadap diri ataupun terhadap mereka yang lemah. Kita mohon kepada Allah s.w.t. semoga diterimanya segala amal ibadah kita dan akhirnya kita akan memperoleh Husnul Khatimah, akhir yang baik dan dapatlah kehidupan kita diberkati dan diberikan ketenangan dan diselamatkan dari segala malapetaka mungkin karena dosa-dosa yang pernah kita lakukan sengaja ataupun tidak sengaja.

Sunday, November 14, 2010

Yer,.. saye tau,..die baik!

Yer saye,. saye tau,. saye laa yg buat perangai,. yang selalu buat masalah,. saye la punce dan penyebabnyer,. yer sayeeeeeeee!!~ betulla saye laaa,..

Saye tau die baik pade mate anda sume,. sume pasal die adelah baik kan,.?!~ sampai ader yang nasihtkan saye suruh menjage die,. berbuat baik pade die,. sebab die baik,.. yerrr saye! saye dh buat sebaik mungkin,. saye dah baik sikit,. sebab saye perlu melayan die dengan baik.. sebb pade mate anda sume die seorng yang baik,.

Takper,. saye faham,. kalao ape aper jadik,saye takkn bersuara kalao saya di salahkan atau di jadikan sebab,. sebab die baik,. Yer saye!~ saye adelah saye yang anda sume sama sekali tidak mengenal dri akar umbi siape saye,. saye tak kesah pon anda sume cakap saye jahat! saye berani cakap, yang mengenali hati budi saye adelah emak abah adek adek saye ajer,. anda tak kenal pon!

Yer saye! saye akan cube sabar menjadi seorng yang baik buat sementare waktu ni,. sebab saye perlu layan die dengan baik,. kalao idak nanti anda akan menyalahkan sye,. bukn die ,. sebab die baik!

Tapi kan,. satu saje yg anda sume tak tau,. ape yang saye tau! anda tk tau aper yang saye tau,. sebab saye lebih mengenal die! luar dan dalam,. saye tidak kate die JAHAT,. sebab die BAIK,! cume die ader kelemahan jugak kan,. die manusie biase macam saye jugak,. tapi die hebat sikit sebab die ader kelebihan di mate anda,. sebab die baik! bukan macam saye, saye akan di jadikan sebab kalao ader ape ape yang belaku,. bukan die,. sebab die baik!`


Takper,. saye cube nak jadik baik,sebab saye perlu layan die yang baik itu dengan baik,. oleh itu saye simpan rahsia ni,. saye tak akan cakap dengan sesiapa di dunia ni kecuali yg MENCIPTAKAN saya,. sebab saye adelah hak DIA,. dan DIA perlu tau! Saye tau!.. saye banyak menzahirkan kata2 hati saya pade anda,. tak kire SEDIH,TANGIS SAYE,SUKE SAYE,SAKIT SAYE,SUNYI SAYE,GEMBIRE SAYE,. sebab: saye adelah saye,saye tidak pandai bepure pure,.!` saye menjadi diri saye sendiri,. saye tidak peduli ape ormg akan cakp,. itu adelah saye!


Kelmahan pasal die  saye simpan dri mata anda,. supaye anda sume tk nampk! baio la die yang baik itu,.kekal  baik di mata anda,di hati,. di ruang akal fikiran anda,! sebb anda mngenal die cume ZAHIR,. bukan mcam saye,.ZAHIR DAN BATIN nye saye kenal!~


Yer,. Die baik, saye tau tu,. die baik kan?!~ saye JAHAT,. eh bukan,. bukan jahat, kelemahan saye yang selalu anda nampk banyk dri die,.



SEBAB die BAIK!!

Friday, November 12, 2010

Sorry aku tkde mood: aku mcam dulu!

Pernah tak,. ade satu satu hari yg anda rase sangt sunyi,.?!~ yg anda rase sngt sngt memerlukan seseorng berbicare,.? seseorng yg memahami kesunyian anda,.? ader kan?!~ mesti ader,...

 
Aperlaa naseb aku,. dh le speaker rosak,. nk dngr mp3 tk dpt,. nk tngok movie aper lgik,. tb lgi la bosan ntah citer paper,. pesbuk?!~ muntahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,..
Harapan aku,. ader org sudi nk becerite ngn aku time ni, tpi hmpeh,. dan sebrny dorng tu tk sunyi mcam aku,. dorng ader sesuatu yg dorng buat,.. yg lgik menarik,. yg lgik mnggembirekan dri becakp atau melayan atau memahami aku yg kosng  zero ni,. yg sunyi gabannnn,. dh arse mcam tkde sesaperrr dalm idop aku ni kan,.,.


Aku,.?!~ hnye mcam ni la,.. mmpu nk tulisssssssssssssssssssssss typeeeeeeeeeeee tulis lgik,. type lagik,. pastu,...???!~ korng jwb la sendrik,.  Rase mcm nk mti, lebih baik mti,. dri idop sunyi sepiiiiiiiiiiiiiiiii kosongggggggggg tkde lifeeeeeeeeee,. tpi kang ader plak org yg memerlukn aku time sush kannnnn,. time nk kan sesuatu,..  kang sape lak nk menolong ,. aku jugk,. kesian plakkk kt orng org tu,.


Kalao aku mti camne agknyer ek?? korng sedih tk? korng rase menyesal tk biao kan aku mcam ni,,. korng rase kehilangan tk,.?!~ korng sunyi tk aku tkde,.? aku tk tau. korng jwb sendrik,.


Kenapelaaaa aku tkde kawan yg boleh betul betul d pnggil kwn,??!~ yg bbtul btul rapttt,. yg memahami yg tau ajer bile aku memerlukan,. tk payhh nk tehegeh hegeh,. tpi org tk phamm,. sakit dowh!! berjurai air mte,.

Lovely Life - Words of Wisdom



A short walk is so difficult,

when no one walks with you.

But a long journey is just like few steps

when you walk with someone

who loves and cares for you.
 
 
 
We always look and care for the person

whom we love the most.

But we fail to look back at those

who love us the most.
 
 
 
Death's not the greatest loss in life..

The greatest loss is when

relationships die inside us while

we are still alive...
 
 
 
Life is not about the people

who act true on your face..

Its about the people who

remain true behind your back..
 
 
 
Time decides whom you meet in life…

Your heart decides whom you want in life..

but your behaviors decides

who will stay in your life.
 
 
 
You can win life by all means..

Yes..

If you simply avoid two things...

1. Comparing - with others

2. Expecting - from other

Life will be more beautiful!!

Wednesday, November 10, 2010

Kejujuran itu indah walaopon kadang kadang ia menyakitkan!

Salam geng,.!~ wawawawawaaaaaaaaaaaaaaaaaa aku cuti ari ini okay,.. off day lorh,. tpi tula tkde keje len la,. dok depn pc ajer,. abeh nk buat aper lagik kan,./?!~ huhuhuuhhuhu


Haaaaaaaaaaaaa,. cube teke aper entry kali ni,.??!` kalao pndai sangtla kan,.? ihihihhi tk payhh la,. dh dalam ni,. nnti korng bace tau sendiri la kan,.


Satu ayat sajer,. satu pekataan saje,. yg maksud nyer begitu besar,. JUJUR!,. cube tnye diri sendri jujur sudah ke pader diri korng,. pade mke sekeliling,.?!~ sebesar kuman tipu pon, tu dh mencemarkan kejujuran yg korng carry selame ni,. Kononlaa kan,. dalam life maaa mesti tipu munye mehhh,.. Bape nisbah manusie lam bumi ni yg jujur,.?? Oooppsss tk yah tngok dlm bumi laa tngok org sekelilng atau lgik snng pade diri sendri,. Sejujur mane kite ni?? pade Tuhan,.? family?? kengkawan,.. etc?? hihihiihihiiihiiii


Jujur jika diartikan secara baku adalah “mengakui, berkata atau memberikan suatu informasi yang sesuai kenyataan dan kebenaran”. Dalam praktek dan penerapannya, secara hukum tingkat kejujuran seseorang biasanya dinilai dari ketepatan pengakuan atau apa yang dibicarakan seseorang dengan kebenaran dan kenyataan yang terjadi. Bila berpatokan pada arti kata yang baku dan harafiah maka jika seseorang berkata tidak sesuai dengan kebenaran dan kenyataan atau tidak mengakui suatu hal sesuai yang sebenarnya, orang tersebut sudah dapat dianggap atau dinilai tidak jujur, menipu, mungkir, berbohong, munafik atau lainnya.






 Chowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

~bicara_hati~: 30 Perkara Perempuan Tak Sempat Bagitau Lelaki..

JUST SHARING FROM MY FOLLOWERS BLOG!~
GOOD INFO!~
Dahsyat sungguh pompuan ni...banyak perkara yang mana perempuan lebih suka difahami secara tersirat. ye ke tak sempat bagitau?silakan baca.



1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.


2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akanmenjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan denganpersahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi/Assalamualaikum' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-matanak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprisebuatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Note: tidak semestinya 30 perkara diatas semuanya wujud dalam diri setiap wanita..tapi zaman sekarang ni lelaki pun ramai yang 'apply' perkara-perkara diatas tu . :-)

Tuesday, November 09, 2010

Voices

IS IT WEIRD WHEN U NEED SOMEBODY TO HEARING YOUR PROBLEMS AND YOUR VOICE HEART,. THAT SOMEBODY NEVER WANTED TO LISTEN ,.BUT,WHEN YOU'RE FOUND THE RIGHT PLACE TO EXPRESS ALL YOUR FELT YOU'VE BEEN ACCUSED REVEALING ALL THE PROBS TO EVERYONE!!~

Monday, November 08, 2010

Online shopping,.!!~

SALAM GENG'S,..!~ selamat petang,. wihihihihhhihihhi,.


Sape sini pennh online soping,. meaning,. beli bebarng melalui internet?? siler angkt kain anda,... wahahahahahahahaa,. tkde laa sajer je nks hre entry ni,. sebb aku pon dh tejebak sekali online sopin ni,.. tpi bru lgik laaa,. cumme cam bese rmbng mte dn kalaos tk dpt kawl nfsu maka habes la duit di dalam mesinnnnnnnnn tu,. wuhuhuhuhuhuhuhuuuuuuu,..!`

Buln buln lepas aku agk bnyk beli brg online,. tpi buln ni ingt nk stop la,.. bukan aper kang aku bukk website jual brg any brng la mule la rmbanggg sungguh bijik mate ku ini,. Padahal arge sme+arge pos lgik,. mlas punye psal nk kuar beli,. beli kt tenet jer la,. bak kte org segalenye di ujong jari,.wahhhhhhhhhhhhhhh,. tpi skang kene kontrol jari jemari ini,. kalao tk,. abeh aku tk de belanje,..!~ buang duit ajer kan,.


Antare brng yg aku beli laa kan,. jp ekkk share jpp,.. 

Ihihhhihi ni antaree nyerr,. tpi smpul jerla,. 








Bukn la aper,. just nk share ajer,.pd yg suke sopin tu,. sopin jer,. jnji jngn anda bangkerap udah ler yerrrrrrrr!!~ Pepndaii lerrr,. Tpi make sure tmpt anda nk sopin tu boleh di pecaye ok,. jngn kene tipu sudahhh,. berhati hti geng's!!!!

rm 145 after disc rm 100,. ok aku puas hti,.
Pink Cardigan,. RM 45 ,. selese



Harajuku Vials,. sngt wangi RM 45




















Ok chowwwwwwwwwwwwww dulu,. tata

Eminem - Love The Way You Lie ft. Rihanna



[Chorus - Rihanna]
Just gonna stand there and watch me burn
That's all right because I like the way it hurts
Just gonna stand there and hear me cry
That's all right because I love the way you lie
I love the way you lie

[Eminem - Verse 1]
I can't tell you what it really is, I can only tell you what it feels like
And right now it's a steel knife in my windpipe
I can't breathe but I still fight while I can fight
As long as the wrong feels right it's like I'm in flight
High off her love, drunk from my hate, it's like I'm huffin' paint
And I love it the more I suffer, I suffocate
And right before I'm about to drown, she resuscitates me, she fckkin' hates me
And I love it, "wait, where you goin'?"
"I'm leavin' you," "no you ain't come back"
We're runnin' right back, here we go again
It's So insane, cause when it's goin' good it's goin' great
I'm superman with the wind at his back, she's Lois Lane
But when it's bad it's awful, I feel so ashamed I snap
Whose that dude? I don't even know his name
I laid hands on her
I'll never stoop so low again
I guess I don't know my own strength

[Chorus]
Just gonna stand there and watch me burn
Well that's all right because I like the way it hurts
Just gonna stand there and hear me cry
Well that's all right because I love the way you lie
I love the way you lie

[Eminem - Verse 2]
You ever love somebody so much you can barely breathe
When you with em you meet and neither one of you even know what hit em
Got that warm fuzzy feeling
Yeah them chills used to get em
Now you're getting fuckin' sick of lookin' at em
You swore you'd never hit em, never do nothin' to hurt em
Now you're in each other's face spewin' venom in your words when you spit em
You push pull each other's hair
Scratch claw hit em throw em down pin em
So lost in the moments when you're in em
It's the rage that's the culprit, controls you both
So they say it's best to go your seperate ways
Guess that they don't know ya
Cause today that was yesterday
Yesterday is over, it's a different day
Sound like broken records playin' over
But you promised her next time you'll show restraint
You don't get another chance
Life is no nintendo game, but you lied again
Now you get to watch her leave out the window
Guess that's why they call it window pane

[Chorus]
Just gonna stand there and watch me burn
Well that's all right because I like the way it hurts
Just gonna stand there and hear me cry
Well that's all right because I love the way you lie
I love the way you lie

[Eminem - Verse 3]
Now I know we said things, did things, that we didn't mean
And we fall back into the same patterns, same routine
But your temper's just as bad as mine is, you're the same as me
When it comes to love you're just as blinded
Baby please come back, it wasn't you, baby it was me
Maybe our relationship isn't as crazy as it seems
Maybe that's what happens when a tornado meets a volcano
All I know is I love you too much to walk away though
Come inside, pick up the bags off the sidewalk
Don't you hear sincerity in my voice when I talk?
Told you this is my fault, look me in the eyeball
Next time I'm pissed I'll aim my fist at the drywall
Next time there won't be no next time
I apologize even though I know it's lies
I'm tired of the games I just want her back
I know I'm a liar if she ever tries to leave again
I'ma tie her to the bed and set this house on fire
Just gonna

[Chorus]
Just gonna stand there and watch me burn
Well that's all right because I like the way it hurts
Just gonna stand there and hear me cry
Well that's all right because I love the way you lie
I love the way you lie

AstaghfiruALLAHhala'zim,.!!

Jauhkan prasangka aku YA ALLAH,. demiMu aku bermohon!!
AstaghfiruALLAHhala'zim,.!!

Sunday, November 07, 2010

Ape perasaan korang??!`

Salam,.
aii geng;s,. morningg happy sundayyyyyyyyy,. hppy holiday with family etc,.!~ bagus nyer dpt cuti sunday,. biler la ku dpt merase cuti sunday ni,.

Nak tnye skit la,. ape perasaan korng ekk kalaooo seseorng etc bf,. laki, ker bini ke,. kengkawan rpt ker,. or fmily mmber sndrik ker buat anda rase mcam" ishhh,. apsal die buat camtu ek,. nper aku ni terok sngt ker,. tk bagus ker,"contohh laaa,. biler sesuatu keadaan yg buat anda fikir seperti ituu kan kan kan,.Apsal kan?! kekdang kite ni sangt nk mengingtakn diri sendri supaye menghargai sesorng tu,. tpi gagal ,. gagal secare tidak sengajer,. Maksudnyer aderlaa,. biler dengnyg ni kite tk leh buat ,. tpi biler dngn yg lgi satu tu boleh lak buat padhal pekare yg same sebrnye ktie nk buat ni,.!` ader korng pk tk?? eh apsalll dngn yg ni tk bolehh,. tpi dngn yg tu boleh,. yg mmbezekan aderlahh ORNG nyer buakn PEKARE yg kite nk buat tu,.!`  kannn,.??!~ 




Tak paham,..?!~ ,sikt ari nnti aderla yg paham tu,. mase tu kalao jadik camtu korng pk aper ek??!~ nk majok ker?? moncong ker,.? nk buat buat atau menghipokritkan diri gembire ker padahal dalm ati mcam nk mmposs punyerr sakit nyer,. rase nk ngis ker,.menjerit ker,. atau pon biler org tnye anda akan angkat bahu dan kate takde pape,..?! whahahahahahahahahaa mcam mane tu,.?!~


Pendapt aku: lebih baik luahkan biler keadaan dh rede cakp selow selow,. bahawe kite terluke atau terase dngn ape yg org tu buat,. jngn simpan jer dalm hti nnti mkn diri sendri,. kite yg sush,. kenyataan tu amt menyakitkan tol tk?!` ,kite pon kene cept sedr kite dh melukekan hti org tu,. tkperlu nk tnye lgik kenape,.? padhal menyebb nyer aderla kite,.kan? sebb biler anda tnye mcam tu nmpk sangt korng tk peke dngn keslahan diri,. 


Ok la geng's,.aku ingtkan this entry aderlaa pekare yg biase dalm life terjadi,. walaopon kecik bgi kite,. tpi bgi org yg dh rase tu?!~ SANGAT MENYAKITKAN1


chowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww muahssssssssssssssssssssssssssssssss

Monday, November 01, 2010

Mimpi lgik

Salam geng;s,.!`


Al Kisahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh due tige ari lepas kot,. urmmpp seminggu lepas kot,. aku ader mimpi aku berakk pastu aku teperasan aku berak dngn mencuit najis tersebot ,. pastu aku kesat kt baju,.!` ishhhhhhhhh walaopon agak pngotor dan menjijikann,.tpi itulah yg bermain dlm otak aku due tige ari ni,. sush ati aku,. apermakne mimpi tu??!~ org kate kalao mimpi njis buruk maknenye,. ye ke??

Tapi mungkin betulla,. semlam aku betekk dngn adek laki aku pasl kucing,. apsal la adek aku tu kurng ajar sangt,. sunke mengeleh aka mengejek pastu nk die je betul,. bekire nk mmposs,.!~ bukn nk bukk keburukan adek sndrik,. tu yg betul nyer,. alaa lagipon korng tk kenal adek aku kan,!~




Then aku dh skit ati,. tkper aku beralah,. aku kan kakak,.!!! tpi ade sedihh and menngis,. then buat aku tepikir kalao aku kawen sok,. ikot suami aku,. boleh ke aku arap pade adek laki aku ni??!~
Demi Allah SWT,. aku lebih mengharap dn pecvaye pade adek bongsu aku yg pmpuan umo 17 tu,. aku rase die lagik sesuai dan tau tnggungjwb skit nk jage org tue walaopon kekdng kene becakp atau beleter,. tpi die ok,.!` memang la muncong kene mrh tpi di buat gak keje uamh walao muncong pnjng sedepe,.!`

Yerla,,. aku ni sapela,.. aku la JAHAT, aku la ank gmpang,. aku laaa pale otak tk betul,. biol,. aku lah yg pling tk boleh d percaye,. yg buruk buruk sume aku laaa!~ tapiiiiiiiiiiiiiiii,.,..??!~ dierlaa ank laki tunggal yg d sayng d manje,. yg di hrp walaopon tk boleh harap,. wht to do?!~ aku kan kakak,.aku dh jadik yg tue lepas kklong aku kawen,.so aku tahn jer laaa,. kalao dh tk tahan sok aku list down kan sumee yg aku buat kt die,.!` dengn die jangn bekire,.tpi dengn aku ngn adek bekireee,.. kepale hotk die,.
Ni lepas kemarahn n tk puas ati bukn dendamm ok,.

Aku nk bgi pengajrn kt die skit,. bgi die ingt,. yg time susah die carik aku,.time senng??!~ dasar kurng ajarrr!!!!!! Aperlaa naseb akuni,. aku buat baik,.nkmintk bals baik ajer,. buakn blas kurg ajar ,. Boleh blahhhhhhhhhhlaaa


Patotlaaa mimpi tu kotottt and najis,. upenye memang maksud die pon mcam tu,.

Chowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww